Toparchitecte wil vliegveld Maastricht ambitieus omtoveren tot park

De wereldberoemde architect Francine Houben uit Sittard heeft in opdracht van MAA-tegenstanders een plan gemaakt om het vliegveld in Beek om te toveren tot park.

Geen vliegtuigen maar bomen

Geen vliegtuigen maar bomen, de landingsbaan bedekt met zonnepanelen en een zwembad naast de vertrekhal. De wereldberoemde architect Francine Houben uit Sittard heeft in opdracht van MAA-tegenstanders een plan gemaakt om het vliegveld in Beek om te toveren tot park.

Voor als het sluit, maar die kans is klein. De provinciale politiek heeft namelijk vier toekomstscenario's voor het vliegveld geschetst, waarvan er eentje gaat over sluiting. Daarover is het parlement het minst enthousiast.

Positief is dat ook in Limburg het concept van Rotterdam Central Park wordt gezien als een haalbaar alternatief, met alleen winnaars. Handhaving als vliegveld kost meer geld en leidt tot verlies en overlast.

Toerisme

Maar stel het vliegveld sluit toch, dan heeft de Alliantie tegen uitbreiding van Maastricht Aachen Airport dus een plan klaar. Ontworpen door toparchitecte Francine Houben en door crowdfunding betaald. Het hele terrein wordt omgetoverd tot een groot park met onder meer veel groen, start-ups, zonnepanelen en een zwembad. Gericht op toerisme en samenwerking tussen bedrijven uit de regio. "Een droom die realiseerbaar lijkt", zei architect Francine Houben donderdag bij een symposium over waar het heen moet met het vliegveld.

Duurzaamheid

Ze ziet een toekomst van meer duurzaamheid, groen, focus op klimaat en een nieuwe economie en tijdsgeest. In dat rijtje past een vliegveld niet. "Op veel plekken zijn ze al gesloten en omgebouwd", vertelt Houben. In Soesterberg, maar ook in bijvoorbeeld München, Oslo en Californië. "Het is heel logisch wat we tekenen. Ik ben er enthousiast over."

Goekoopst

Het precieze prijskaartje en wat het park op moet gaan brengen, is nog onduidelijk. Maar volgens Frank Wormer van de Alliantie tegen uitbreiding van Maastricht Aachen Airport kost het minder dan de andere toekomstscenario's. Ook zou het meer opleveren. "En als we met de goede mensen om tafel komen is het zo gepiept." De weerstand zit in het traditioneel denken van de provinciale politiek, stelt Wormer. "Dat kan en moet anders."

Schiphol

Een ander toekomstbeeld is een samenwerking met Schiphol. Daarbij gaat het zowel om nauwere samenwerking op het gebied van exploitatie van MAA, commercie en vastgoedontwikkeling als om het nemen van een aandeel van de Schiphol Group in MAA. Sinds eind december vorig jaar praten beide partijen met elkaar. De provinciale politiek vindt de uitkomst hiervan heel belangrijk voor hun uiteindelijke standpunt.

Nachtmerrie

Een hechte samenwerking met Schiphol zou voor Wormer en zijn alliantie 'een nachtmerrie' zijn. "Dan wordt MAA een overloophaven voor Schiphol. Dan komt in Limburg de zesde landingsbaan die het vliegveld in de Randstad niet kan realiseren."

Definitief besluit

Op 19 april 2022 komt het provinciebestuur met een definitief voorstel. Daarin moet dan ook alle nu nog ontbrekende informatie staan. Op 3 juni neemt het Limburgs Parlement dan een definitief besluit over de toekomst van MAA.

Dit artikel verscheen 31 maart 2022 1.Limburg.nl

Naschrift: De provincie maakte naderhand de keuze om (blijvend) geld te steken in het onrendabele en sterk vervuilende vliegveld. De tekorten lopen na een jaar inmiddels fors op. De overlast groeit, de transitie naar emissievrij is nog ver te zoeken.

Korte video van 1Limburg waarin wordt uiteengezet dat ombouwen van de luchthaven tot woonpark goedkoper is dan een luchthaven en bovendien meer opbrengt.

Het omtoverplan voor het vliegveld bij Beek volgens bekende architect Francine Houben. Foto: Mecanoo.

Deze luchtfoto van Maatricht Aachen Airport (MAA) laat de vergelijkingen zien met Rotterdam: ook hier een vliegveld ingeklemd tussen woonwijken. De provincie maakte naderhand de keuze om (blijvend) geld te blijven steken in het onrendabele en sterk vervuilende vliegveld.

"Op veel plekken zijn vliegvelden al gesloten en omgebouwd”

Francine Houben, architect