Politiek
Politieke voorstanders gebruiken vaak niet-onderbouwde argumenten om het overbodige vliegveld Rotterdam The Hague Airport open te houden of zelfs te laten groeien.
Burgers vragen zich af: moet de politiek de belangen van een privaat bedrijf behartigen of moet de politiek zich inzetten om de burger een leefbare omgeving te bieden? Waarom gebruiken sommige politici aantoonbare onjuiste informatie om een vliegveld operationeel te houden?
Uitlegvideo's
Laat de feiten spreken
Er heerst verwarring over de economische invloed van de luchthaven op de regionale invloed. Vanuit de luchtvaart-lobby worden nog al eens niet-onderbouwde stellinge geuit. Politieke promotors van deze zeer vervuilende industrie nemen deze informatie over als 'waardheid'.
De directe arbeidsplaatsen op de luchthaven zou 2.000 stuks zijn. Wie de jaarcijfers van de luchthaven bekijkt, leest dat het er niet meer dan 108 zijn. Deze video toont aan dat er geen substantiële bijdrage is van Rotterdam The Hague Airport in de regionale werkgelegenheid.
Rotterdam The Hague Airport zou een belangrijke bijdrage leveren aan de regionale economie. Immers, een grote stad heeft een eigen vliegveld nodig, is de theorie. In deze korte video wordt uitgelegd wat de economische gevolgen zijn door de aanwezigheid van dit vliegveld.
Exploitant Schiphol Groep doet er alles aan om de verliesgevende jaarcijfers van Rotterdam The Hague Airport weg te werken in een geconsolideerde jaarrekening. Voorstanders van de luchthaven bluffen met een mega-winst die onmogelijk is.
Omdat er geen geloofwaardige argumenten bestaan, die het bestaansrecht van Zestienhoven onderbouwen, worden er fictieve argumenten gebruikt. Zo zou RTHA zorgen voor maar liefst 10.000 banen.
Rotterdam The Hague Airport verkeert in een onhoudbare situatie. De directie geeft aan dat het moet groeien, anders komt hun verdienmodel in gevaar. Vanwege de enorme klimaatschade die vliegen veroorzaakt, is meer vluchten toestaan geen optie. Wat is dan het alternatief?
Deze video behandelt twee onderwerpen:
1) De regionale economische meerwaarde van passagiers op RTHA
2) Hoe Schiphol (exploitant van het luchthaventerrein RTHA) duurzaam geld kan verdienen
Relevante artikelen
Onderzoek Provincie Zuid-Holland naar toekomst luchthaventerrein
Meerdere nieuwe invullingen worden onderzocht, maar handhaven ook.
Initiatiefvoorstel 'Rotterdam Central Park' in Gemeenteraad
Fantastisch! Het aangepaste concept van Rotterdam Central Park formeel ingediend in de Rotterdamse Gemeenteraad.
"De meerwaarde van Zestienhoven is nihil"
Stelt SP-kandidaat Lies van Aelst in een interview. Zij wil dat het vliegveld verdwijnt.
Groningers kopiëren concept Rotterdam Central Park
Rotterdam Central Park in Eelde?
Sluiting vliegveld niet aan de orde
Maar, een dergelijke beslissing neemt 'de gemeente' niet...
Haagse raad ageert tegen naam "Rotterdam-The Hague"
Steeds meer weerstand tegen tegen Rotterdam-The Hague.
"Rotterdam Airport moet in 2040 sluiten"
vindt D66 Zuid-Holland: ‘Dit moet een keer stoppen’.
ChristenUnie: Verbouw RTHA tot een groene stadswijk
Vijf partijen, waaronder de ChristenUnie-SGP, presenteren hun plan om het vliegveld RTHA om te bouwen naar een groene stadswijk
GroenLinks: van Grijs vliegveld naar Groene Stadswijk
GroenLinks wil een groene stadswijk bouwen op de ruim 220 hectare grond die het vliegveld nu inneemt.
Rotterdamse partijen willen af van RTHA
'Maak er een stadspark en woonwijk van'. Vijf politieke partijen in de Rotterdamse gemeenteraad willen dat het vliegveld verdwijnt en plaatsmaakt voor een groot stadspark, met daaromheen 10 duizend nieuwe woningen.
PvdA: Sluit Luchthaven en verminder eerst vluchten
PvdA adopteert concept "Rotterdam Central Park".
PvdD en GroenLinks willen sluiting van Luchthaven. CDA twijfelt
Groen Rotterdam huivert van drukte op de luchthaven
Groene woonplannen bij Zestienhoven – waar staan we nu?
In februari 2021 adopteerde Groen Links het plan van de Vereniging BTV Rotterdam (Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport).
Verkiezingen 2021 en toekomst luchtvaart
Voor het eerst hebben zoveel politieke partijen een krimp-scenario voor de luchtvaart.
Regionale luchthavens kosten alleen maar geld
"Er moet voortdurend publiek geld bij."
Plan sluiting vliegveld met gejuich ontvangen
"Als dit lukt, is Tanthof-Delft van een hoop geluidsoverlast af."
Politiek ziet steeds minder heil in toekomst luchthaven
Schadelijke gevolgen van vliegen komt steeds meer tussen de oren
Jesse Klaver wil dat luchthaven plaats maakt voor woningen en een park
POLITIEKE DOORBRAAK: Coalitiepartij wil luchthaven sluiten.
Haagse Gemeenteraad spreekt zich uit tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport
Een meerderheid stemde donderdagavond voor een motie van de Partij voor de Dieren.
Krimp in de luchtvaart is opeens geen taboe meer
Altijd was er weer ruimte voor groei voor de luchtvaart.
Provincie wil minder nachtvluchten op Rotterdam The Hague Airport
De provincie Zuid-Holland wil het aantal nachtvluchten op Rotterdam The Hague Airport terugbrengen.