Economie
Het bestaansrecht van Rotterdam The Hague Airport is gebaseerd op onjuiste economische argumenten.
Uitlegvideo's
Laat de feiten spreken
Er heerst verwarring over de economische invloed van de luchthaven op de regionale invloed. Vanuit de luchtvaart-lobby worden nog al eens niet-onderbouwde stellinge geuit.
De directe arbeidsplaatsen op de luchthaven zou 2.000 stuks zijn. Wie de jaarcijfers van de luchthaven bekijkt, leest dat het er niet meer dan 108 zijn. Deze video toont aan dat er geen substantiële bijdrage is van Rotterdam The Hague Airport in de regionale werkgelegenheid.
Rotterdam The Hague Airport zou een belangrijke bijdrage leveren aan de regionale economie. Immers, een grote stad heeft een eigen vliegveld nodig, is de theorie. In deze korte video wordt uitgelegd wat de economische gevolgen zijn door de aanwezigheid van dit vliegveld.
Toen "Zestienhoven" voor het eerst failliet ging, kreeg het de mogelijkheid om een doorstart te maken als kleinschalig zakelijk vliegveld. De aanwezigheid van Rotterdam The Hague Airport zou zwaar meetellen in het selecteren van een vestigingslokatie in regio Rotterdam en Den Haag.
MKBA staat voor "Maatschappelijke Kosten Baten Analyse". Een dergelijke rapport brengt op brede schaal alle kosten én opbrengsten in beeld van de aanwezigheid van een vliegveld. Het is opmerkelijk dat anno 2024 Gemeente Rotterdam zich verzet tegen een dergelijk rapport. Een gemeente die zelfs de 'noodtoestand voor het klimaat' heeft uitgeroepen.
Rotterdam The Hague Airport verkeert in een onhoudbare situatie. De directie geeft aan dat het moet groeien, anders komt hun verdienmodel in gevaar. Vanwege de enorme klimaatschade die vliegen veroorzaakt, is meer vluchten toestaan geen optie. Wat is dan het alternatief?
Deze video behandelt twee onderwerpen:
1) De regionale economische meerwaarde van passagiers op RTHA
2) Hoe Schiphol (exploitant van het luchthaventerrein RTHA) duurzaam geld kan verdienen
Relevante artikelen
Gemeente verdient meer aan woningen dan aan vliegveld
Jaarlijks mist gemeente Rotterdam tientallen miljoenen euro aan erfpacht door aanwezigheid van vliegveld.
Rotterdam Central Park zorgt wél voor werkgelegenheid
Kostbare grond momenteel niet rendabel.
Verouderde vliegvelden voor hergebruik
Vernieuwde landschappen: Verouderde vliegvelden als landschapsreservaten voor adaptief hergebruik.
Hergebruik vliegveld type 2: Hergebruik
De praktijk: Oorspronkelijke kenmerken van het vliegveld worden hergebruikt: Maurice Rose Vliegveld, Frankfurt am Main
Hergebruik vliegveld type 3: Nieuwe stadsmodellen
De praktijk: experimenteren met nieuwe modellen van stadsontwikkeling en de openbare ruimte. - Luchthaven Tempelhof, Berlijn.
Hergebruik vliegveld type 4: Landschapsreservaten
De praktijk: Vliegvelden zijn erkend als landschapsreservaten vanwege hun vermogen om terug te keren in het landschap en in feite nieuwe productieve landschappen te genereren.
Hergebruik vliegveld: Vliegveld on hold
De praktijk: Luchthaven "On Hold": Vliegveld Lleida-Alguaire, Catalonië
Sluiting Maastricht Aachen Airport niet langer taboe
Het kleine, verliesgevende vliegveld, dat veel overlast veroorzaakt voor omwonenden, zou op termijn kunnen plaatsmaken voor woningbouw of educatieve instellingen.
"Krimp luchtvaart is goed voor de Nederlandse economie"
Het verminderen van aantal vluchten in Nederland kan de economie juist ten goede komen.
Hergebruik vliegveld type 1: Transformeer
De praktijk: Airport Stapleton herontwikkeling, Denver
De goedkoopste manier om klimaatverandering in te dammen
Een hardnekkig en onjuist idee is dat investeren in ‘groen’ geen economisch nut zou hebben.
Sluiting van ‘Zestienhoven’ zou Rotterdam een groot maatschappelijk voordeel opleveren
Bij sluiting van Rotterdam The Hague Airport zou het woningwaardeverlies door geluidsoverlast wegvallen en de ruimte van de geluidscontour kan benut worden voor woningbouw, recreatie en natuur, stelt Walter Manshanden.
Rotterdam The Hague Airport - Zakelijk vliegveld?
Rotterdam The Hague Airport claimt zijn bestaansrecht met het argument dat de aanwezigheid van een luchthaven goed is voor de regionale economie, havens, toerisme en werkgelegenheid.
Een alternatief voor Rotterdam The Hague airport
Op 600 meter van de startbaan begint de eerste bebouwing. De overlast is de afgelopen jaren enorm toegenomen met alle nadelige gevolgen voor de gezondheid en leefomgeving.
Antwoord op de vraag wat een vliegticket zo goedkoop maakt
Financiële redacteuren van "Follow the Money" deden onderzoek naar antwoord op de vraag wat een vliegticket zo goedkoop maakt. Zij ontdekten een wirwar aan geldstromen die in lucht opgaan.