Economie

Het bestaansrecht van Rotterdam The Hague Airport is gebaseerd op onjuiste economische argumenten.

Uitlegvideo's

Laat de feiten spreken

Er heerst verwarring over de economische invloed van de luchthaven op de regionale invloed. Vanuit de luchtvaart-lobby worden nog al eens niet-onderbouwde stellinge geuit.

youtube

De directe arbeidsplaatsen op de luchthaven zou 2.000 stuks zijn. Wie de jaarcijfers van de luchthaven bekijkt, leest dat het er niet meer dan 108 zijn. Deze video toont aan dat er geen substantiële bijdrage is van Rotterdam The Hague Airport in de regionale werkgelegenheid.

youtube

Rotterdam The Hague Airport zou een belangrijke bijdrage leveren aan de regionale economie. Immers, een grote stad heeft een eigen vliegveld nodig, is de theorie. In deze korte video wordt uitgelegd wat de economische gevolgen zijn door de aanwezigheid van dit vliegveld.

youtube

Toen "Zestienhoven" voor het eerst failliet ging, kreeg het de mogelijkheid om een doorstart te maken als kleinschalig zakelijk vliegveld. De aanwezigheid van Rotterdam The Hague Airport zou zwaar meetellen in het selecteren van een vestigingslokatie in regio Rotterdam en Den Haag.

youtube

MKBA staat voor "Maatschappelijke Kosten Baten Analyse". Een dergelijke rapport brengt op brede schaal alle kosten én opbrengsten in beeld van de aanwezigheid van een vliegveld. Het is opmerkelijk dat anno 2024 Gemeente Rotterdam zich verzet tegen een dergelijk rapport. Een gemeente die zelfs de 'noodtoestand voor het klimaat' heeft uitgeroepen.

youtube

Rotterdam The Hague Airport verkeert in een onhoudbare situatie. De directie geeft aan dat het moet groeien, anders komt hun verdienmodel in gevaar. Vanwege de enorme klimaatschade die vliegen veroorzaakt, is meer vluchten toestaan geen optie. Wat is dan het alternatief?

youtube

Deze video behandelt twee onderwerpen:
1) De regionale economische meerwaarde van passagiers op RTHA
2) Hoe Schiphol (exploitant van het luchthaventerrein RTHA) duurzaam geld kan verdienen

Relevante artikelen