Wat is er gebeurd met gesloten luchthavens?
Steeds meer vliegvelden sluiten. Een rondgang langs getransformeerde luchthavens.
Nieuwe bestemmingen voor afgedankte vliegvelden
Wat moet – of kan – worden gedaan met de unieke ruimtes en gebouwen die zijn achtergelaten, nu luchthavens die hun beste tijd hebben gehad, verlaten zijn?
Het is een vraag die gemeenschappen over de hele wereld stellen. Na jaren van juridische strijd sluit Santa Monica Airport in de buurt van Los Angeles in 2028 , met bewoners die hopen dat de ruimte wordt veranderd in een park. Aerofielen in Montreal hadden niet zoveel geluk; Mirabel Airport werd in 2014 afgebroken, 20 jaar na de laatste vlucht. Plannen om van wat eens 's werelds grootste luchthaven was een pretpark te maken, gingen niet door. Ondertussen sloot eerder dit jaar Ataturk International Airport in Istanbul de deuren. President Recep Tayyip Erdoğan wil er een tuin van maken.
Dit is wat sommige steden hebben gedaan om hun luchthavens een nieuwe bestemming te geven. De lijst is groter dan hier getoond, het gaat er om een impressie te geven van de veelzijdigheid die herbestemming met zich meebrengt.
Berlijn, Duitsland
Het Berlijnse vliegveld Tempelhof is mogelijk 's werelds beroemdste omgebouwde luchthaven en heeft van alles een beetje. De luchthaven werd voor het eerst gebouwd tijdens het nazi-tijdperk in Duitsland en stopte in 2007. Nu is het het grootste park van de stad en het gebruik ervan is divers.
Het heeft het FIA Formule E-kampioenschap en muziekfestivals georganiseerd. Delen van het park dienen als leefgebied voor bedreigde vogelsoorten. De oude terminalgebouwen en hangers worden ook gebruikt voor evenementen, beurzen en beurzen. In 2015 deed het dienst als noodopvang voor meer dan 2.000 vluchtelingen.
Het werk aan Tempelhof gaat door terwijl de stad € 100 miljoen ($ 109 miljoen) investeert, met als doel het gebied in een 'creatieve wijk' te veranderen. Het concept heeft vergelijkingen getrokken met het Meatpacking District in New York en het Brompton Design District in Londen.
Deze bedragen lijken hoog, vallen in het niet wanneer je deze afzet naar de miljarden subsidies die naar onrendabele vliegvelden gaan.
Denver, Colorado
Denver is nog een ander voorbeeld van een stad die zijn luchthaven ontgroeide. Toen Denver International meer dan twee decennia geleden Stapleton Airport verving, begon de stad aan de eerste grote herontwikkeling van een groot civiel vliegveld in de VS.
Bijna een derde van het luchthaventerrein werd herontwikkeld tot park, de rest werd grond voor woningen en winkels. Het gebied heet nu de Stapleton Community en het enige dat over is van de voormalige luchthaven is de verkeerstoren. Het is omgebouwd tot een restaurant en uitgaanscentrum genaamd Punch Bowl Social.
New York, USA
Het is geen hele luchthaven, maar het TWA Flight Center, op de John F. Kennedy International Airport in New York, wordt beschreven als de " Grand Central van het jettijdperk ". Ontworpen door modernistisch icoon Eero Saarinen en voltooid in de jaren 60, heeft het gebouw een futuristisch ontwerp. Na in 2001 te zijn gesloten, is het eerder dit jaar heropend als hotel . Time Magazine heeft het genoemd als een van 's werelds beste plekken om te verblijven.
Athene, Griekenland
Toen de voormalige internationale luchthaven van Athene, Ellinikon International, in 2001 stopte met opereren, werd een deel van het terrein omgebouwd tot een sportpark met locaties voor de Olympische Zomerspelen van 2004.
Maar verdere plannen voor groene ruimte langs de Egeïsche Zee kwamen niet van de grond toen het land een economische ramp trof. In 2015 werd de verlaten terminal de thuisbasis van 4.000 migranten, die tot 2017 werden ondergebracht in lege vertreklounges en hangers.
Nu is er een voorstel voor een investering van € 8 miljard ($ 8,8 miljard), waaronder een "grootstedelijk park van wereldklasse", een resort, een jachthaven en een woontoren. Die visie realiseren blijkt moeilijk; het project wordt geplaagd door problemen .
Quito, Ecuador
Verschillende gebouwen en kunstwerken van de voormalige vliegbasis blijven bewaard voor de toekomst. Zo geven de verkeerstoren, de taxibaan (rollerbaan) en de groepsschuilplaats de nieuwe woonwijk een uniek karakter. De verkeerstoren komt op een centrale plek in de wijk en is vanuit meerdere hoeken in de wijk goed te zien.
Gelegen in het centrum van Quito, Ecuador, en omgeven door bergen, was de oorspronkelijke internationale luchthaven Mariscal Sucre niet langer in staat om meer verkeer en grotere vliegtuigen te verwerken toen het in 2013 werd gesloten. Het werd omgedoopt tot Parque Bicentenario en is tegenwoordig de voorheen grootste luchthaven van de stad groene ruimte. Het was decor voor de ontvangst van paus Franciscus in 2015.
Hongkong
Van vliegtuigen tot boten
De voormalige Kai Tak-luchthaven van Hong Kong is misschien wel het meest creatieve gebruik van een voormalig luchtvaartterrein tot nu toe. De luchthaven, die werd beschouwd als een van de gevaarlijkste landingsbanen ter wereld, sloot in 1998. Met een landingsbaan die uitsteekt in Victoria Harbour, is het een ideale locatie voor een terminal voor cruiseschepen. Het heeft nu de capaciteit om twee grote schepen van 360 meter lang aan te meren.
Delen van het park dienen als leefgebied voor bedreigde vogelsoorten
Voormalig vliegveld Tempelhof - Berlijn