Groningers kopiëren concept Rotterdam Central Park

Rotterdam Central Park in Eelde?

Eelde

Regionaal vliegveld Eelde is kleiner in capaciteit dan Rotterdam Airport en het economisch nut hiervan is hierdoor nagenoeg niet meer meetbaar. Volgens GroenLinks-Statenleden Nadja Siersema en Sam Pormes is Groningen Airport Eelde niet rendabel, en zal het dat ook nooit worden. Door de luchthaven te sluiten en er woningen te bouwen zouden de provincies Groningen en Drenthe geld besparen, terwijl tegelijk een bijdrage kan worden geleverd aan het oplossen van de huizencrisis. Een haalbaarheidsonderzoek wordt later dit jaar verwacht.
Met dit plan trekken de Groningse politici het concept van Rotterdam Central Park door naar Eelde. Voor RTHA gelden immers dezelfde argumenten.

En de reizigers?

Een vaak gestelde vraag is waar de reizigers dan naar toe moeten. Gelukkig heeft Schiphol latent ruimschoots capaciteit beschikbaar wanneer de absurde HUB-functie wordt afgeslankt. De HUB-functie is een verdienmodel van de (ook al verlieslijdende AirFrance/KLM) om reizigers van overal van de wereld vandaan te halen om op Schiphol tegen gereduceerd tarief te laten overstappen. Dit levert veel overlast op omdat ruim 65% van alle vliegbewegingen op Schiphol deze overstappers betreffen. Eigen reizigers worden achtergesteld zonder dat de HUB enig toegevoegde waarde geeft aan BV Nederland. Met het afslanken of afschaffen van de HUB wordt de overlast rond Schiphol enorm verminderd en worden in één klap meerdere lokale vliegvelden overbodig waardoor ter plaatse ook de leefkwaliteit verbetert. De Schiphol-hub bedient vele plaatsen waar Nederlandse inwoners totaal geen boodschap aan hebben.

Groningen Airport Eelde - foto: wikipedia

Groningen Airport Eelde - Zou ruimte en rust creëren naar het idee van Rotterdam Central Park.

Groningse politici trekken het concept van Rotterdam Central Park door naar Eelde.