Verkiezingen 2021 en toekomst luchtvaart

Voor het eerst hebben zoveel politieke partijen een krimp-scenario voor de luchtvaart.

Met de aanwezigheid van een luchthaven tegen de gemeentegrens aan, heeft Rotterdam er belang bij te weten wat de politieke partijen beloven, die hopen volgende week de Tweede Kamer of zelfs het kabinet te halen

Het Algemeen Dagblad maakte een kleine - verre van volledige - selectie uit de honderden pagina’s verkiezingsprogramma’s. Over de haven, het vliegveld, het openbaar vervoer en wonen. Hieronder specifiek in relatie tot Rotterdam Central Park.

Rotterdam The Hague Airport
GroenLinks en de Partij voor de Dieren zijn duidelijk: het Rotterdamse vliegveld moet dicht. Voor korte vluchten binnen 750 kilometer moet de trein het alternatief zijn, luidt de boodschap van GroenLinks en ook vele andere partijen. Bij die partijen is het echter gissen wat dit exact voor Rotterdam The Hague Airport betekent.

De PvdA en CDA spreken over ‘opnieuw wegen’ en ‘een nieuw evenwicht’. De SP wil dat mensen die veel vliegen, meer betalen voor de CO2-uitstoot, zonder vliegen voor anderen onbetaalbaar te maken. De Piratenpartij pleit voor belasting op kerosine, net als bij autobrandstof. D66, Volt en Forum voor Democratie zien muziek in de hyperloop, de vacuümtrein die in korte tijd grote afstanden kan afleggen.

Forum wil ook een nieuwe luchthaven in de Noordzee. De VVD en CDA zien dan weer groei van de luchtvaart voor zich, ook in Rotterdam, door het inzetten van ‘schonere en stillere vliegtuigen’. De SGP is tegen de ‘vele goedkope vakantievluchten die weinig economische toegevoegde waarde hebben, maar wel het milieu belasten’.

Bron: AD, 11 maart 2021

Het idee van een woonwijk werd tot voorkort beschouwd als een droom. Nu zien steeds meer politici de praktische en maatschappelijke voordelen er van in. 

Langzaam maar zeker dringt het bij de politieke partijen door dat er iets gedaan moet worden om leefbaarheid terug te laten keren.