Rotterdamse partijen willen af van RTHA
'Maak er een stadspark en woonwijk van'. Vijf politieke partijen in de Rotterdamse gemeenteraad willen dat het vliegveld verdwijnt en plaatsmaakt voor een groot stadspark, met daaromheen 10 duizend nieuwe woningen.
Heel veel asfalt
Heel veel asfalt voor de start- en landingsbaan en een platform waar de reizigers in- en uit kunnen stappen. Dat is hoe het terrein van Rotterdam The Hague Airport er nu uitziet.
Vijf politieke partijen in de Rotterdamse gemeenteraad willen dat het vliegveld verdwijnt en plaatsmaakt voor een groot stadspark, met daaromheen 10 duizend nieuwe woningen. Donderdag 14 december 2021 presenteerden ze het plan in de Rotterdamse gemeenteraad.
Het is niet de eerste keer dat gesproken wordt over het verdwijnen van de Rotterdamse luchthaven. Bewoners hebben eerder al een plan gemaakt om er een groot stadspark van te maken; het Rotterdam Central Park. GroenLinks-voorman Jesse Klaver heeft vorig jaar tijdens de campagne voor de landelijke verkiezingen gezegd het terrein van het vliegveld te willen gebruiken voor woningbouw. Zeker nu de woningnood zo groot is. Lees meer: Vliegveld moet wijken voor Rotterdam Central Park Jeroen Postma en Astrid Kockelkoren, beide raadsleden van GroenLinks in de Rotterdamse gemeenteraad, hebben de afgelopen maanden samen, met onder anderen de bewoners die met het plan voor een stadspark kwamen, gekeken wat concreet mogelijk is. Postma: “Dit gebied is zo groot als de Kop van Zuid en Katendrecht bij elkaar. Je kunt hier 10 duizend woningen kwijt. Daarmee vullen we een heel groot deel van het woningtekort in Rotterdam op.” Maar ook het idee van het stadspark komt in de nieuwe plannen terug. In het midden van het terrein, waar nu de start- en landingsbaan ligt, komt een langgerekt park met water. Aan allebei de kanten van dat park komen in totaal zestien woonhoven. Verder zijn ook zorgvoorzieningen, winkels en horeca ingepland.
Delen luchthaven worden hergebruikt
Binnen de Rotterdamse politiek is men het in grote lijnen eens over de noodzaak tot krimp en, zoals hier gepresenteerd: sluiting van het vliegveld. Het zou oneconomisch en verspillend zijn om bestaande gebouwen af te breken. De vertrekhal zou kunnen worden omgebouwd tot stationshal voor de metro.
Er zijn nu tal van gebouwen die niet-luchtvaart gerelateerde functies hebben. Deze kunnen uiteraard blijven bestaan en functioneren. Verder is er 220 hectare potentieel bouwgrond beschikbaar voor 10.000 woningen en een groot stadspark met wateropslag. In de lengte richting zijn een aantal zonnepanelen geplaatst; ook deze kunnen worden hergebruikt en aangevuld met extra panelen op de nieuw te bouwen panden.
Andere gemeentes geven voorbeeld
Op het grondgebied van (voormalig) vliegveld Valkenburg is inmiddels gestart om de komende jaren wordt tussen veel nieuw groen 5600 woningen gebouwd.
Artist impression van www.rijksvastgoedbrijf.nl
Op het grondgebied van (voormalig) vliegveld Soesterberg worden nu ook woningen in een parkachtige omgeving gebouwd.
Artist impression UItkijktoren op voormalig vliegveld Soesterberg .
Metro in vertrekhal
Het voorstel is nog maar een plan op hoofdlijnen. De eerste schetsen zijn gemaakt, maar voor een definitief ontwerp is het nog veel te vroeg. Wat de initiatiefnemers betreft kunnen de bedrijven rondom het vliegveld gewoon blijven. Zelfs voor de huidige gebouwen van het vliegveld zou nog ruimte zijn.
Astrid Kockelkoren, raadslid van GroenLinks in Rotterdam: “Het is heel mooi om bijvoorbeeld de verkeerstoren te behouden als een icoon in de nieuwe wijk. Je zou voor de aankomst- en vertrekhal ook kunnen denken aan een ruimte voor een bibliotheek. We roepen iedereen op om mee te denken.”
Ook moet de metro of een snelle tram een aftakking naar het gebied krijgen, vinden de plannenmakers. Postma: “Het zou toch prachtig zijn als je waar je nu de terminal in gaat, je straks naar beneden gaat voor de metrohalte.”
Vliegveld niet meer nodig
De plannenmakers vinden dat het vliegveld Rotterdam The Hague Airport veel te veel vakantievluchten heeft. Daarvoor heeft Rotterdam geen vliegveld nodig. Dat vliegverkeer kan net zo goed vanaf Schiphol vertrekken, is de gedachte.
Postma: "De belofte is altijd geweest dat dit een zakenvliegveld zou worden. Die belofte is nooit waargemaakt. Als je kijkt naar wat er opstijgt en landt op dit vliegveld is dat tachtig procent vakantievluchten."
Geluidsoverlast en de luchtvervuiling
Verder wordt ook gewezen op de geluidsoverlast en de luchtvervuiling waar omwonenden mee te maken hebben. Dit gebied met een omvang van 220 hectare heeft volgens GroenLinks, PvdA, PvdD, SP en ChristenUnie-SGP in de Rotterdamse gemeenteraad als woningbouwlocatie en stadspark meer voordelen.
Maar hoe zit het dan met de zakenvluchten die er nu vertrekken? Volgens raadslid Postma is de internationale trein een goed alternatief. “We hebben nu al een snelle verbinding met Parijs en Londen. Twee belangrijke steden voor zakenvluchten. We voorzien dat in de toekomst er veel meer investeringen komen in internationale treinen naar andere delen van Frankrijk en Duitsland. Dus die korte vluchten van 750 tot 1000 kilometer gaan in de toekomst gewoon heel goed, snel en comfortabel met de trein."
Onderzoek haalbaarheid
MKBA - Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse
De gemeente kan dat besluit niet zomaar zelf nemen. Daar zijn ook andere partijen voor nodig zoals het Rijk, de provincie Zuid-Holland en de eigenaar, luchthaven Schiphol. Met Schiphol is er in het verleden al eens over gesproken. Maar die was geen voorstander. “Wij pakken de handschoen op en nemen onze verantwoordelijkheid omdat onze bewoners overlast ervaren. Het is ook onze stad die ervan profiteert als we er een groene stadswijk van maken”, aldus Jeroen Postma.
De initiatiefnemers van dit plan willen nu dat de gemeente serieus kijkt of dit plan haalbaar is en wat de effecten zijn voor de stad. Zo’n kosten- en batenanalyse van de transformatie in een groene woonwijk is tot nu toe niet eerder gemaakt.
Het is heel mooi om bijvoorbeeld de verkeerstoren te behouden als een icoon in de nieuwe wijk.
Astrid Kockelkoren, raadslid van GroenLinks in Rotterdam
Verkeerstoren mag blijven als icoon; de terminal zou metrostation worden.