Berlijnse luchthaven Tegel in transformatie

Na een lang afscheidstraject ondergaat de Berlijnse luchthaven Tegel een transformatie..

Een broodnodig project voor groeiend Berlijn

De positieve startuptrend in Berlijn heeft zich ondanks de pandemie in 2020 doorgezet: de stad staat op de derde plaats in een internationale ranglijst, na Londen en Parijs. Vier van de vijf grootste startup-investeringen in Duitsland zijn naar bedrijven in Berlijn gegaan, zo blijkt uit de Start-up Barometer van adviesbureau EY.

De toestroom van geld en mensen naar de Duitse hoofdstad heeft tot een huisvestingscrisis geleid. De Duitse federatie van vakbonden (DGB) zegt dat de stad een tekort heeft aan 310.000 woonruimtes. Door het gebrek aan woningen zijn de huurprijzen in Berlijn tussen 2009 en 2019 verdubbeld, aldus het vastgoedbedrijf Immo-Welt.

Het Tegelproject heeft tot doel het terrein te ontwikkelen tot een bruisend centrum van diversiteit, gericht op het bedrijfsleven, de industrie en de wetenschap. Tegelijkertijd zal het de broodnodige huisvesting bieden voor studenten en mensen die in de nieuw ontwikkelde stadssector werken.

De investeerders hebben tot nu toe 9,5 miljard dollar (8 miljard euro) in het project gestoken. CEO Phillip Bouteiller heeft de opdracht gekregen om het geld van de investeerders te gebruiken.

Lang op de proef gesteld

De investeerders hebben tot nu toe 9,5 miljard dollar (8 miljard euro) in het project gestoken. CEO Phillip Bouteiller heeft de opdracht gekregen om het geld van de investeerders te gebruiken.

"Ik heb altijd een fascinatie gehad voor zowel Tempelhof als Tegel [luchthavens]," vertelde Bouteiller aan DW in een telefonisch interview. Iemand die een project als Tegel wil aanpakken "moet innovatief zijn, weten hoe netwerken werken, en uithoudingsvermogen vereisen."

Het uithoudingsvermogen van Bouteiller is al op de proef gesteld. Het Tegel-project was meer dan 12 jaar in de ijskast gezet en het slachtoffer geworden van het fiasco rond de luchthaven Berlijn-Brandenburg. Berlijn-Brandenburg zou in juni 2012 opengaan, maar pas nadat 120.000 gebreken waren verholpen, werd de luchthaven uiteindelijk in oktober 2020 operationeel.

Zal Tegel hetzelfde lot ondergaan?

Eerste woningen

De eerste woongebouwen moeten in 2026 klaar zijn, maar het project in zijn geheel heeft een ontwikkelingstijd van 20 jaar. Nog geen maand na de start van de bouw zijn Bouteiller en zijn team hun eerste bureaucratische obstakel tegengekomen: de waterbeschermingswetten van Berlijn. "We zijn al vanaf het begin bezig met de waterproblematiek", zegt Bouteiller, maar zijn opgewekte stem wankelt als hem naar de kwestie wordt gevraagd. De kosten om te voldoen aan de onlangs bijgewerkte waterbeschermingswetten zouden in de dubbele cijfers van miljoenen lopen, verklaarde Constanze Döll, woordvoerster van het Tegelproject, en ze voegde eraan toe dat ze er zeker van was dat zich in de toekomst onvoorziene problemen zouden kunnen voordoen.

Volkomen circulair

Hoewel het uithoudingsvermogen van Bouteiller al op de proef is gesteld, kan zijn innovatie nu echt beginnen te bloeien.

Het project op zich is een leerproces dat ruimte biedt voor experimenten, zoals uitzoeken wat kan worden hergebruikt, welke nieuwe materialen kunnen worden gebruikt en hoe je met de natuur kunt werken in plaats van ertegen, zei Bouteiller: "Het doel is om je eigen hondenvoer op te eten." Dit is een Engelstalige uitdrukking om een volkomen circulaire economie te omschrijven.

Bouteiller, die is gepromoveerd in internationaal management en sociale psychologie aan de London School of Economics, zei dat hij wilde dat mensen het grotere plaatje zouden zien. Hij zoekt "wereldwijd naar ideeën die in Tegel effectief kunnen worden uitgevoerd."

De woonwijk van het project, het Schumacher Kwartier, zal voornamelijk met hout worden gebouwd. "Het wordt de grootste houten woonwijk ter wereld", aldus Bouteiller.
De Schumacherwijk wordt een model voor stedelijke houtbouw, waarbij minstens 50% uit hout zal bestaan. Het gebruik van en het experimenteren met materialen zoals hout is een gevolg van de overkoepelende opzet van het project.

Dit bericht verscheen eerder op de website Deutsche Well (DW.Com), 21 mei 2021.

Video-impressie van de nieuwe bestemming van vliegveld Tegel, Berlijn. (Icon of Architecture: Berlin's Tegel Airport)

Een voorstelling van het Tegel-project, dat bestaat uit een industrieterrein en de woonwijk Schumacher Quartier.

Tegelproject in vogelvlucht van het Schumacherkwartier

Tegelproject in vogelvlucht van het Schumacherkwartier

Still uit video

De investeerders hebben tot nu toe 8 miljard euro in het project gestoken.
CEO Phillip Bouteiller heeft de opdracht gekregen om het geld van de investeerders te gebruiken.

Dit toont aan welk rendement wordt verwacht

Dit kan in Rotterdam ook

De omvang van het om te vormen gebied Rotterdam (the Hague) airport is minder groot. De verkeerstoren en de terminial zijn minder 'iconisch', maar zeker bruikbaar voor een markante herbestemming in een woon- en recreatiegebied, waar ook schone bedrijvigheid mogelijk is.