user_mobilelogo
nlenfrdeitptrues

De toekomst van Rotterdam Airport in beeld

De vliegtuigfanaat, een vliegveldmedewerker en een bewoner. Iedereen heeft zijn idee over de toekomst van de luchthaven.

Geen Rotterdamse 'trots' meer

De exploitatie van de luchthaven in 1990 wordt overgenomen door NV Luchthaven Schiphol. Het Rotterdamse Zestienhoven is nu deels in Amsterdamse handen en daarmee geen gemeentelijke luchthaven meer. Allemaal zaken die de meeste BTV-leden erg dwarszitten. Volgens hen groeit het vliegveld constant onder valse voorwendselen door. “Het is allang geen zakenluchthaven meer, maar de zakelijke vluchten blijven een argument voor het behoud van het vliegveld.”

Video van Open Rotterdam, 1 oktober 2021 over thema duurzaamheid van vliegen,

“Er zou groot economisch belang zijn, maar het vliegveld zelf voorziet in nog geen 100 fte. Het zijn juist de organisaties en bedrijven die gebruik maken van het vliegveld, zoals Transavia en Avia Partners, die zorgen voor omzet,” aldus voorzitter Alfred Blokhuizen. “Het vliegveld zelf is niets meer dan een simpele strook asfalt met een paar grote loodsen erop. De vliegtuigen die daarin staan zijn niet van het vliegveld.” En dus valt het, volgens Alfred, met economische belang van de Rotterdam-The Hague Airport ook wel mee.

Daarnaast nemen de zorgen rondom (ultra)fijnstof steeds verder toe.

In deze video komen een aantal verschillende invalshoeken over hoe men de luchthaven beleeft voorbij. De vliegtuigfanaat, een vliegveldmedewerker en een bewoner. Richard Abbenhuis legt genuanceerd uit wat de voordelen zijn van sluiting van de luchthaven en start van het project Rotterdam Central Park: 10000 woningen te midden van een groot en groen leefgebied.

Is duurzaam vliegen mogelijk?

De video geeft op indirecte wijze antwoord: nee, duurzaam vliegen is (op grote schaal) NIET mogelijk. Alle ideeën die hiervoor worden ontwikkeld zijn puur theoretisch. Meerderen plannen zijn door technische wetenschappers al bestempeld als ‘technisch onhaalbaar’. Sommige plannen zoals elektrisch vliegen met grote lijntoestellen zou alleen mogelijk zijn als er geen zwaartekracht meer zou bestaan: dus onmogelijk.
Het enige realistische beeld over duurzaamheid dat in deze video wordt genoemd is sluiting van de luchthaven en het grondgebied ombouwen tot een park met daarin energiezuinige woningen.

De video is oorspronkelijk gepubliceerd op OpenRotterdam.nl, 1 oktober 2021

Naar artikeloverzicht 'vergroening'
Index