user_mobilelogo
nlenfrdeitptrues

Maak van Rotterdam The Hague Airport een groen Rotterdam Central Park

Een transformatie van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport naar een woonwijk en park zorgt voor meer biodiversiteit en minder CO2.
"Groene meters maken" kan perfect op de 220 hectare waar nu een strook asfalt ligt, stelt Richard Abbenhuis.

Skaten, roeien, picknicken

Stel je eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op een roeivijver. Skaten over de oude landingsbaan. Picknicken in het groen met vrienden en familie. Of wonen langs de randen van het park. Dat kan door transformatie van het vliegveld, naar een plek waar mensen wonen, werken en recreëren.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft gebrek aan groene ruimte en recreatiegebied. Hierdoor is er ook gebrek aan rust, stilte en biodiversiteit. Daarom presenteerde de Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV-RotterdamAirport) in februari 2019 het plan Rotterdam Central Park en werkt sindsdien aan de uitwerking hiervan.

Voor de winst

Het plan bevat een combinatie van park, woningbouw en hoogwaardige nutsbedrijven. Dit levert de gemeente Rotterdam economische, sociale én gezondheidswinst op. Tevens zorgt het plan voor CO2-reductie en biedt het ruimte voor biodiversiteit en wateropvang. Schone lucht, stilte, recreatiemogelijkheden en biodiversiteit zijn steeds belangrijkere factoren voor mensen om ergens te gaan wonen of werken

Mooie opsteker voor de stad

https://www.neo-observatory.nl/second-opinion-mkba-rotterdam-the-hague-airport/De Schiphol Group heeft in 2006 de erfpacht van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) afgekocht voor 13,9 miljoen euro. Wat zou bij sluiting de opbrengst kunnen zijn van een alternatieve bestemming van het terrein? Een eerste schatting ligt tussen de 52 en 130 miljoen euro aan WOZ-opbrengsten. Dat is een mooie opsteker voor de stad.

Het plan voor de transitie naar een park krijgt intussen steeds meer draagvlak. Longartsen van het Sint Franciscus ziekenhuis maken zich sterk voor een verbetering van de luchtkwaliteit en economen van het Netherlands Economic Observatory (NEO) zien ook meerwaarde in het plan. 

De Provincie Zuid Holland nam op initiatief van GroenLinks een motie aan (pdf) om te kijken naar een andere invulling van het terrein waar nu nog de luchthaven ligt. Ook de partijen D66, SGP, ChristenUnie, PvdA, SP en 50Plus steunden de motie.

Het plan wordt omarmd door Urgenda, ASN-bank wil de bomen leveren en bouwers tonen interesse. Nu nog een landschapsarchitect, bouwbedrijf en enthousiaste gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland, en het plan kan van start.

beeld: Michael van Kekem (Bron: VersBeton)

Beeld: Michael van Kekem

Failliet of verkeerde ligging

Wereldwijd sluiten regionale vliegvelden omdat ze failliet zijn of simpelweg op de verkeerde plek liggen, zoals ook Rotterdam Airport. Internationale voorbeelden van transformaties van vliegvelden zijn Airport Park bij Santa Monica, Stapleton Park Colorado, OC Great Park Irvine Californië en Tempelhofer Park in Berlijn. Dichter bij huis vinden we vliegveld Valkenburg dat verandert in een groene woonwijk. Ook Vliegbasis Soesterberg wordt een groot natuurpark, met recreatieruimte in combinatie met woningbouw. En tenslotte is er voormalig vliegveld Ypenburg, nu een groene woonwijk.

Volgens journalistiek platform Follow the Money (paywall-artikel) pacht de Schiphol Group nu de 220 hectare grond van de Gemeente Rotterdam voor slechts 12 cent per vierkante meter per jaar. In het jaarverslag 2019 van de Schiphol Group was het exploitatieresultaat 7 miljoen voor RTHA, waarvan 6 miljoen inkomsten parkeerterreinen. De nieuwe, groene bestemming zou het veelvoudige opbrengen voor de gemeente en haar inwoners. Op het terrein kunnen namelijk 10.000 woningen worden gebouwd, plus een groot park. GroenLinks Rotterdam rekende dit uit en roept op mee te denken over groene woonplannen op het vliegveldterrein. Nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 presenteren zij dit woonplan in de gemeenteraad.

Rotterdam Central Park in plaats van Rotterdam The Hague Aiport

Rotterdamse ambities

Net als de ontwikkeling van de Hofbogen tot een Highline van Rotterdam, is geïnspireerd door de High Line in New York, is de werktitel voor Rotterdam Central Park geïnspireerd op Central Park New York. Rotterdam wordt niet voor niets ‘Manhattan aan de Maas’ genoemd. Maar zoals het onze stad betaamt, worden Rotterdammers uitgenodigd een definitieve naam én invulling te bedenken voor dit park.

Rotterdam Central Park doet recht aan de ambities van Rotterdam om in te zetten op groen voor een mooier, gezonder en duurzamer leefklimaat. Rotterdam wil groene meters maken. Dat kan op de 220 hectare waar nu slechts een strook asfalt ligt, en een verkeerstoren staat.

Investeringen in groen zijn goed voor de leefbaarheid en gezondheid in de wijken rondom RTHA en dragen bij aan een gunstig werkklimaat. Zo is Rotterdam Central Park een plan voor alle Rotterdammers.

-

Richard Abbenhuis schreef deze opinie voor het magazine "Vers Beton" .
Illustratie: Michael van Kekem
Gepubliceerd op 24 augustus 2021.

Richard Abbenhuis werkt in de gezondheidszorg en zet zich in zijn vrije tijd o.a. in voor de verbetering van de leefomgeving en gezondheid van mensen die rond Rotterdam The Hague Airport wonen. Is bedenker, initiatiefnemer en trekker van het plan Rotterdam Central Park. In zijn werk is hij een verbinder en coach, eigenschappen die uitstekend van pas komen in mijn lobbywerk voor plan Rotterdam Central Park. Zijn passie voor klimaat, een gezonde leefomgeving en een nog mooier en florerend Rotterdam komen tot uiting in dit plan. 

Michael van Kekem (1985) werkt als illustratief ontwerper en printmaker. Zijn werk bestaat uit het maken en creëren van redactionele illustraties, boeken, huisstijlen, artwork voor animaties, prints en producten zoals Very Manly Pins. Zeefdruk, digitale en handgetekende elementen zijn belangrijke aspecten in zijn werk.