user_mobilelogo

Verlaten luchthavens herboren als enorme parken

Het concept een luchthaven te transformeren naar iets met een meer maatschappelijke functie is niet nieuw. Verschillende andere overheden hebben gerealiseerd dat (lokale) vliegvelden beter tot hun recht kwamen met een andere toepassing.

Torenhoge kosten, politieke onrust

Torenhoge kosten, politieke onrust en afbrokkelende infrastructuur hebben overal ter wereld een spoor van verlaten luchthavens achtergelaten. Deze verlaten plakken asfalt zijn gesloopt om plaats te maken iets anders. Van woonwijken en winkelruimtes, tot ongelooflijk coole openbare parken. Van Brooklyn tot Berlijn. 

Berlin Tempelhof today | © idhren/flickr

Berlin Tempelhof today | © idhren/flickr

Een selectie van eerder gesloten luchthavens

Reeds getransformeerde parken

Tempelhofer Feld, Berlijn
OC Great Park, Irvine, Californië
Floyd Bennett Field, Brooklyn, New York
Parque Bicentenario, Quito, Ecuador
Kai Tek Airport in 2009 | © WiNG/WikimediaCommons

Kai Tek Airport in 2009 | © WiNG/WikimediaCommons

Galeville, New York
Chiang Rai Luchthaven, Thailand
Luchthaven Croydon, Londen
Ellinikon, Griekenland
Stapleton International Airport
Luchthaven München-Riem
Downsview Airport
RAF Binbrook, Engeland
Rotterdam Central Park in plaats van Rotterdam The Hague Airport
Photo by - Ferdinand Stöhr-photos/tempelhofer-feld-Unsplash

Photo by Ferdinand Stöhr on Unsplash

Voorbeelden van luchthavens die nog een transformatie moeten ondergaan:

Bromma, Stockholm
Luchthaven Istanboel Atatürk
Luchthaven Kai Tak
Nicosia Airport, Cyprus
Rotterdam The Hague Airport
Vliegbasis Soesterberg
Meerdere andere luchthavens
Inside Nicosia Airport | © Dickelbers/WikimediaCommons

interieur Nicosia Airport | © Dickelbers/WikimediaCommons

Naar artikeloverzicht 'geschiedenis'
Index